Anul ce tocmai s-a încheiat s-a dovedit a fi așezat sub semnul statornicirii Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Mitropolitul Dosoftei” în programe eparhiale și naționale de dezvoltare comunitară și responsabilitate socială. Și aș putea evoca o galerie întreagă de astfel de programe și proiecte, desfășurate în interiorul parteneriatului dintre instituția suceveană de învățământ teologic, Inspectoratul Școlar Județean Suceava și Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, cu binecuvântarea și susținerea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic.
Vorbim de proiecte și programe pentru copii și tineri din eparhia noastră, pentru profesori și pentru oamenii școlii, pentru vârstnici și copii instituționalizați, dar și de activități complexe de redimensionare a parteneriatului Școală – Biserică.
Proiecte educative, sociale și filantropice, culturale și catehetice, care le formează și le dezvoltă tinerilor competențe morale și spirituale, sociale și civice, antreprenoriale și interculturale dintre cele mai complexe, subsumate metacompetențelor și competențelor transversale dezirabile veacului pe care îl parcurgem: abilități de metacogniție, de cercetare și de formulare de întrebări - ancoră a învățării continue, gândire critică, soluționarea problemelor, raţionamentul, analiza, interpretarea și sintetizarea informaţiilor, creativitatea, simţul artistic, imaginaţia, inovarea, exprimarea personală, persuasiunea și perseverenţa, comunicarea orală şi scrisă, autocontrolul, planificarea, autodisciplina, adaptabilitatea, iniţiativa, abilități de public speaking, ascultarea activă, empatia, leadershipul, munca în echipă, colaborarea, cooperarea, discernământul în spaţiile de lucru virtuale.
O listă non-exhaustivă a programelor și proiectelor în care elevii seminariști și profesorii lor au fost implicați cuprinde cu prioritate:
- Olimpiadele faptelor bune, program național de voluntariat și responsabilitate socială, prin care aproape 8.000 de vârstnici și copii aflați în situații de risc au fost ajutați de voluntari din întreaga eparhie, iar poveștile ce s-au scris atunci în viețile lor sunt cu adevărat tulburătoare.
- Programul național Ora de „Sus inima!”, care, de Ziua Culturii Naționale, a determinat peste 5.000 de copii și tineri și peste 250 de profesori, din 202 școli, din țară și din Cernăuți, să participe simultan la o oră cu totul neconvențională, dar cu valențe culturale și de învățare surprinzătoare și dintre cele mai relevante. Programul a fost singurul de acest fel din țară, iar numărul impresionant de participanți îi poate consacra numele de cea mai mare lecție de cunoaștere, prețuire și păstrare a valorilor culturale și spirituale ale neamului.
- Forumul național pentru copii și tineret BIBLIAteca, Galeria celor 100 de Biblii (primul și unicul eveniment național de acest fel, dedicat exclusiv tinerilor cititori ai textului scripturistic), programul de responsabilitate socială și voluntariat „Banca de ce (n-)ai nevoie”.
- Coordonarea volumului colectiv de eseistică și reportaj reflexiv (re)Conectat cu Hristos în pandemie, ce sumarizează experiențele de învățare ale unor elevi și profesori din toată țara, în perioada dificilă a ultimului an de școală (Ed. Performantica, 2021).
- Universitatea de Vară și Universitatea de iarnă Merito; primul forum din țară al profesorilor de religie - Pastorația copiilor și tinerilor de azi; Salonul virtual de carte Filantropie și-n pandemie; Webinarul dedicat femeii contemporane Femeia de azi, de la starea de mir la starea de jertfă; Salonul de carte Școala Bisericii; Seminarul online dedicat copiilor cu sindrom Down - Însorind copiii soarelui; Webinarul de Ziua Europeană de Luptă Împotriva Traficului de Persoane.
Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Mitropolitul Dosoftei” din Suceava se dovedește astfel o școală românească a viitorului. Deschisă spre valori, înrădăcinată în filele impresionante și frumoase ale trecutului acestui neam, mai atentă la oameni și vremuri, conectată în aceeași măsură la inovație și netrecătoare valori, în care profesorii rămân încredințați că sunt chemați la o altă formă de apostolat. Cel educațional. Și că fiecare oră se cere gândită în paradigma asigurării contextului de cunoaștere și devenire spirituală pentru fiecare tânăr, pentru că aici, mai mult decât în oricare altă instituție de învățământ, profesorii și preoții sunt chemați la o mai aleasă și înaltă misiune, aceea de a-i pregăti pe tineri pentru întâlnirea cu viitorul. Mai întâi cel al pământului și mai apoi cel al Cerului.
prof. Daniela Ceredeev,
inspector școlar pentru religie,
Inspectoratul Școlar Județean Suceava